English version

Studenthistorier

Nullstill
Vis filter Skjul filter

Viser: 24 av 246 artikler

portrettbilde av ansiktet til Ingeborg Miriam, hun ser rett i kamera. Bilde tatt i studio med rødlig lys
Ingeborg vant pris under Årets bilde-konkurranse

Prisen for årets nykommer gikk til fotojournaliststudent Ingeborg Miriam Aagesen for bildeserien hennes om samiske folk.

Portrett av Vilde i en genser laget av restegarn.
Mote og samfunn: Skreddersy din egen master

Vilde, Aleksander og Mariann ønsker en mer bærekraftig klesindustri. I masteren valgte de ulike vinklinger: Fra det emosjonelle båndet vi har til klærne våre, via gjenbruk av industrielle restmaterialer, til sømverksted for vedlikehold av klær.

Portrett av Ragnhild og Jorge i trappa inne i et bygg i Pilestredet
Ble bedre praksislærere med videreutdanning

Ragnhild og Jorge tok videreutdanning i veiledning. De fikk begge et faglig løft som praksislærere for barnehagelærerstudenter.

Portrettbilde av Isha som står ute med sne i håret
– Vervet er en god forberedelse til arbeidslivet

Å være studentrepresentant i fakultetstyret gjør studietiden mye mer interessant, synes Isha Yassir. Vervet har utvidet hennes nettverk karrieremessig og sosialt.

Ive, Magnus og Serine står foran et tre og smiler til kamera.
Podkast: Gjør deg klar til studiestart

Skal du studere hos oss til høsten? Serine, Magnus og Ive deler sine beste tips til studiestart i podkasten "Det går bra".

Lars står ute foran P52
Lars fikk drømmejobben i Norad

Feltarbeidet i Namibia ble viktig for hvordan Lars tok til seg kunnskap senere i studiet.

Teresa og Jørgen i en av labene på OsloMet. Laboratorieutstyr i bakgrunnen
Slik bidro bacheloroppgaven til et stort forskningsprosjekt

En bacheloroppgave om plastinnhold i gjødsel gjorde studentene til medforfattere av en vitenskapelig artikkel.

Rikke foran en legovegg. Det står tre barn med ryggen til og bygger med lego.
Praksis gir innsikt og erfaring

Leone, Rikke og Karen tar PPU i drama- og teaterkommunikasjon og i design, kunst og håndverk. Nå har de gjennomført sin andre praksisperiode, på ulike steder. Studiet har nemlig et stort utvalg praksisplasser.

Studenter med laptop i fanget og solbriller på nesen sitter ute og prater sammen.
Trenger du godkjenning for å jobbe i Norge?

Er du bioingeniør, lærer eller sykepleier? Har du utdanning fra et land utenfor EU/EØS?

Ann Merethe i arbeidsskjorte i verkstedet på Spenn.
En utdanning, mange muligheter

Møt fire tidligere faglærerstudenter i design, kunst og håndverk som bruker utdanningen sin på ulike måter i yrkeslivet.

Hanne snakker tegnspråk
Vil være lærer for elever med tegnspråk

Hanne liker en utfordring, og har alltid vært glad i språk. Hun valgte å studere tegnspråkdidaktikk som et av sine emner ved grunnskolelærerutdanningen.

Jennifer og Anette på hver sin side av en sementblander på laben på OsloMet. Sementblanderen er åpen og det er gul vegg i bakgrunnen.
Masteroppgave med solid bærekraft

Jennifer og Anettes forskning på bærekraftige byggematerialer ble en av de beste masteroppgavene på OsloMet. Her grepene de gjorde for å få det til.

Fredrik og Jacob ved teknisk utstyr i laben. De har blå frakker på, og samarbeider om en oppgave.
De er de første som tar geoteknikk-master ved OsloMet

– Et aspekt ved studiet som jeg virkelig liker, er muligheten til å besøke NGI. Her har vi tilgang til et toppmoderne laboratorium og mulighet til å lære av de aller beste på feltet, forklarer Jacob Comung Emesun.

Omar ved PC mens han jobber med et problem på dataskjermen.
Ny cyber-spesialisering: Student sikter mot toppjobb

Et økt trusselbilde og profesjonalisering av cyberangrep gir større bevissthet rundt digital sikkerhet i offentlige og private virksomheter. Det er stor mangel på kompetent arbeidskraft, ikke bare i Norge, men i hele verden.

Fra løpet. En av studentene sitter inni sparken, en annen løper bak og dytter den i gang.
Ville lage verdens raskeste spark

Under Spark-VM i Hurdal i februar, sto tre forventningsfulle produktdesignstudenter på startstreken. Hadde de laget verdens raskeste spark?

Bilde av helsearbeider som simulerer å legge inn venflon
Hilde-Cathrine innfører simulering blant helsefag-elever på videregående skole

Gjennom videreutdanningen Anvendelse av ny teknologi i yrkesfagene jobber Hilde-Cathrine Rønning med simuleringsteknologi i utdanningen av helsefagarbeidere. Studieåret bruker hun til å lage relevante undervisningsopplegg som elevene vil ha nytte av i framtiden.

Bilde av Hege Løberg
Videreutdanning gir nødvendig kompetanseheving i barnehagen!

Videreutdanning for barnehagelærere bidrar til kvalitets- og kompetanseheving, øker barnehagelærernes faglige trygghet, og påvirker hele barnehagen positivt gjennom bedre refleksjon og diskusjon rundt praksis.

Portrett av Karoline foran en turkis bakgrunn.
Ville jobbe med livsstilsendringer

Karoline Thomlevold Jøranli er fysioterapeut og jobber i spesialisthelsetjenesten med rehabilitering for mennesker med sykelig overvekt.

Malik viser figurer på en skjerm til professoren. De er i et møterom på OsloMet.
Skreddersydd master

Muligheten til å skreddersy masterutdanningen med valgemner fikk Malik til å ta robotikk og kybernetikk på OsloMet.

Portrett av Anita Berge innendørs på studiested Pilestredet
– Jeg har lært å bruke uenighet som en konstruktiv kraft

Gjennom videreutdanningen Mangfoldsledelse i barnehage har Anita fått nye perspektiver på makt og mangfold. Hun anbefaler studiet til alle ledere i barnehager.

Rami, Jonas og Johannes på Makerspace på OsloMet
Master med dybde og bredde

Dypere faglig forståelse, og mulighet til enda mer kompliserte jobber får Jonas, Johannes og Rami til å vurdere det nye masterstudiet i maskinteknologi.

De to studentene Annette og Emilie sitter foran en grønn busk og holder nabospillet
Hvordan få elevene til å konsentrere seg i en tid full av distraksjoner?

I kunst- og håndverksfaget kan faglig kompetente lærere, gode verksteder og grupper med færre elever ha god effekt. Det viste masteroppgaven til Eirin.

Predrag står i hallen i P52
Predrag ville studere noe dagsaktuelt og samfunnsnyttig

Drevet av et behov for å studere noe som både er dagsaktuelt og samfunnsnyttig, landet han på masterutdanning i internasjonal utvikling, utdanning og bærekraft.

Portrett av student Lotte Sjølie i gymsalen
– Dette burde alle lærarstudentar få prøve

Kan ein lære gjennom å danse og steike sveler? Absolutt, meiner studentar og undervisarar ved grunnskolelærarutdanninga.